We're flying high - zaterdag 14 mei - Reisverslag uit Williams, Verenigde Staten van Rudi Bakker - WaarBenJij.nu We're flying high - zaterdag 14 mei - Reisverslag uit Williams, Verenigde Staten van Rudi Bakker - WaarBenJij.nu

We're flying high - zaterdag 14 mei

Door: Rudi

Blijf op de hoogte en volg Rudi

14 Mei 2016 | Verenigde Staten, Williams

Vrijdagavond hadden we voor ons doen een rustige avond gehad. Wellicht had het ook voor een deel te maken met het feit dat we 2 dagen daarvoor bij de Walmart een kleine vergissing in de voorraad van ons gerstenat hadden gemaakt. Waar het de dagen ervoor al eens 3 uur, half 4 en een uur of 2 was raakten onze troepen nu voor 12'n door de gehele bier voorraad heen. Iets wat op vakantie als absoluut "not done" geldt, maar waar ik later op terug kom.

We deden ook enigszins rustig aan omdat vandaag een belevenis stond gepland die absoluut tot 1 van de letterlijke hoogtepunten geldt. Op vrijdag had Rudi met Papillon Helicopters gebeld, zij bieden helicoptervluchten boven de Grand Canyon aan. Iets wat zeker hoog op de bekende "bucketlist" stond en waar we dus veel zin in hadden!

In de ochtend gingen we eerst het centrum van onze tijdelijke verblijfplaats, Williams, opzoeken. Een klein en klassiek Western dorpje dat op de fameuze route 66 ligt en ook wel de poort naar de zuidelijke kant van de Grand Canyon wordt genoemd. Gunstige ligging dus.
Het dorpje had een hippe en gave bier brouwerij, iets dat enkel Paul direct kon bekoren door het bestellen van een lokaal gebrouwen wit biertje en een salade waar zelfs een hele familie konijnen nog "u" tegen zegt. De anderen hielden het bij koffie, kleine cola (uiteraard van een halve liter) en een burgertje en salade. We moesten wel met een sterke maag voorbereid zijn op de vlucht en dit kan ook de amusementswaarde opschroeven wanneer iemand de heli van binnen wil voorzien van een nieuw elan.

Het dorpje had enkele toffe souvenirwinkeltjes en we kwamen ogen tekort voor alle originele en toffe dingen. Heel veel kentekenplaten, originele teksten op plaat/hout, route 66 collector items en uiteraard weer de verheerlijking van Amerika, de grootsheid van het land en het machtige leger. Toch weer bijzonder hoe trots dit volk is op hun afkomst en hun strijdkrachten. We hebben wat spullen gekocht en pakten de campert naar het vliegveld nabij de Grand Canyon, de donkere wolken en gedonder in de wolken beloofden alleen niet veel goeds.

Na de eerdere flinke onderhandelingen die resulteerde in, jaja, 10 USD korting op het totaalbedrag was de reis geregeld voor 786,- USD voor alle koppen. Alsof je een emmer leeggooit, wel is het zo dat deze aanbieder zo'n beetje de goedkoopste van alle mogelijkheden was en deze belevenis simpelweg geld kost en ook waard is.

Het moet gezegd worden dat Paulien het voor het eerst van de mannen won, in recordtijd moest ze namelijk achter elkaar naar de wc. Stijf van de zenuwen voorafgaand aan de vlucht was ze.

Get to the chopper!!!! De vlucht begon een aantal mijl verwijderd van de Grand Canyon en bracht ons na een soepel vertrek over talrijke bossen. We vroegen ons af waar die kloof bleef maar werden in de minuten die verstreken vermaakt door de muziek, waaronder het thema nummer van Star Wars. Die Amerikanen wisten de spanning goed op te bouwen weer, wat een entertainers.
Plots kwam er een einde aan de bossen en voordat we het wisten keken we onder ons naar een gapend ravijn in de grond. De woowww, waaaaaattt, noh f*cking niet normaal gingen door onze koptelefoons. Wat was dit indrukwekkend. Deels door de de plotse verschijning, maar vooral ook door de rotsen, kleurverschillen, de Colorado rivier helemaal onderin en de diepte tot 1800 meter. Dit was zeker 1 van de meest indrukwekkende natuurwonderen en die hebben wij gewoon gezien vanuit een heli, hoe vet! Als een stel Japanners zaten Paul en Rudi alle Kodak momentjes vast te leggen via film en camera en na toch een mooi lang rondje vol met magnifieke uitzichten gingen we terug naar het vliegveld. Wow zeg, wat was dit indrukwekkend. Veel mooie parken en natuurfenomenen gezien, maar deze was wel echt van de bovenste plank!

Uiteindelijk veilig geland en een ervaring allemaal rijker, echt super dik! Nu snappen we waarom de Grand Canyon door Amerikanen wordt gezien als ondubbelzinnig bewijs van Amerika's grootheid.

Dat we de lucht in waren gegaan was het redelijk opgeklaard en geen donkere wolken. Echter, dat we geland waren zei 1 van de stewards dat we mega mazzel hadden gehad. We waren de laatste van de dag die mochten vliegen vanwege het nadelig veranderde weer. Al met al een mega ervaring die ons niet afgepakt meer wordt.

Inmiddels vol gas terug naar Cowboy town, Williams, en niet te vergeten op jacht naar ons favoriete biermerk, Budweiser. Wat zullen zij zich rijk rekenen met ons in het land! Vanacht is een belangrijke avond, onze Max start vanaf plek 4 en we willen wel een biertje kunnen doen op zijn punten! Paultje heeft het voor elkaar gekregen dat we de wedstrijd kunnen streamen via het web. Dat ik dit schrijf gaat de wekker over 5 uur en dat terwijl we niet wakker wilden blijven tot de wedstrijd. Kort nachtje wordt het dus, kijk er al naar uit. Ik wens jullie alvast welterusten, een goede ochtend en wanneer wij wakker worden gaan we in vol ornaat genieten van onze landgenoot op het hoogste niveau van de autosport. Max is een echte topsporter, net als wij met het gevreet van kilometers en Budweisers.

Kus Rudi

• 17 Mei 2016 - 08:21

Brian:

Gaaf mannen (en Pien) dat jullie gewoon bij Chopper Bob in zijn gestapt en boven de Canyon hebben gevlogen, super gave ervaring ... en mooi om te lezen. Veel plezier verder, en rustig aan met de gerstenatjes hè ;-)